Förbud mot spelsponsorer på tröjor i Premier League
Det har fattats ett nytt beslut som berör de engelska Premier Leauge-klubbarna. Från och med säsongen 2026/27 kommer det vara förbjudet att ha spelvarumärken på framsidan av matchtröjor. Det här är ett beslut som minst sagt har väckt frågor.
Därför införs förbudet mot spelreklam
Under senare år har det växt fram en oro kring förekomsten av spelreklam i sportsammanhang. Vissa kritiker vill hävda att det är något som bidrar till osunt spelande.
Att spelsponsorers loggor förekommer på matchtröjor har börjat oroa, på samma sätt som exempelvis sponsring kopplad till företag bakom tillverkning av tobak, alkohol och snabbmat. De som är kritiska mot att lag har spelsponsorer på sina tröjor menar att det helt enkelt utsätter unga och lättpåverkade fans för en potentiell risk. Premier League är just nu den mest framstående idrottsligan som har infört ett förbud mot spelreklam. Experter menar dock att det här inte behöver leda till att fler följer samma exempel. Spelbolag är nämligen så pass integrerade i sportvärlden att det skulle kunna få stora ekonomiska konsekvenser för alla inblandade. Det gäller inte bara fotbollen utan flertalet sporter.
Nu har alltså klubbarna i Premier League kommit överens om att de ska ta bort online casinon från sina matchtröjor. Ett beslut som är unikt inom brittisk sport. Däremot har spanska och italienska regeringen redan infört samma förbud för LaLiga och Serie A. Det har dock inte påverkat Premier League att fatta samma beslut.
Motiven bakom beslutet ifrågasätts
Det kan låta som ett osjälviskt beslut när spelbolag inte längre kan annonsera på framsidan av matchtröjor och att Premier League kom fram till den här slutsatsen enkom för att skydda unga fans. Även om det här troligtvis är en av anledningarna kan det också finnas andra motiv bakom beslutet. Exempelvis sammanfaller tajmingen med diskussioner som pågår inom den brittiska regeringen om att ett bredare förbud mot spelreklam inom sport vore intressant att införa. Det är alltså möjligt att Premier League helt enkelt vill ligga steget före och inte bli tagna på sängen om regeringen skulle gå vidare med dessa diskussioner.
Dock finns det en intressant aspekt i den här historien. Det kan verka som att förbudet nu helt kommer sätta stopp för spelbolagens sponsring på tröjor. Men det stämmer inte riktigt. Förbudet gäller nämligen enbart för framsidan på matchtröjor. Med andra ord kan speltillverkare fortfarande skriva avtal med klubbar om att få annonsera på tröjärmar, träningskläder eller skyltar på arenorna. Det här har väckt funderingar på hur pass slagkraftigt beslutet verkligen är.
Klubbar kan få problem
Det är inte helt lätt att sia om vilken effekt förbudet kommer att ha. Emellertid finns klubbarna inom LaLiga och Serie A som exempel. De är påverkade av samma typ av förbud, vilket kan ge en fingervisning om hur mycket klubbarna kommer att känna av beslutet.
I dagsläget är det faktiskt bara åtta klubbar i Premier League som har avtal med spelbolag som innefattar sponsring på framsidan av matchtröjor. Det gäller klubbarna Bournemouth, Leeds, Newcastle, Brentford, Southampton, Everton, Fulham samt West Ham. Om förbudet träder i kraft med omedelbar verkan skulle alltså relativt få klubbar bli påverkade av det.
De här klubbarnas avtal genererar dock en hel del pengar. Exempelvis kan det handla om förlorade årliga intäkter på 4-6 miljoner pund för en enskild klubb. För större klubbars sponsringsavtal rör det sig om ännu högre belopp. Med andra ord kan det här förbudet föra med sig negativa konsekvenser för några av ligans klubbar som befinner sig längre ner i tabellen, men det är än så länge bara spekulationer.
Representanter för den lägre Engelska Fotbollsligan (EFL) menar att förbudet skulle få katastrofala följder för klubbar i det lägre ligorna under Premier League. Kritiska röster har gjort sig hörda gällande de diskussioner om eventuella förbud som Englands regering nu för samtal om. De menar på att spelproblem finns i alla sporter och hos alla typer av sportfans, men att det är just fotbollen som verkar stå i fokus för regeringens diskussioner.
Vägen framåt för Premier League
De lag som idag förlitar sig på sponsring från spelbolag kommer dock behöva hitta lämpliga ersättare när förbudet träder i kraft. Historiskt sett har det varit svårt för klubbar som inte ligger i toppen att hitta sponsorer som är villiga att betala lika mycket som spelbolagen. Det finns alltså en risk att det från och med säsong 2026/27 blir ekonomiskt tuffare för vissa klubbar att navigera.
Redan nu funderar många på vilka nya vägar som kan bära Premier League-klubbarna framåt inom just sponsring. Tidigare var det på tapeten att klubbar skulle vända sig till kryptobolag för sponsring. En idé som dock legat på is sedan nedgången av kryptomarknaden i slutet på 2022.Avsaknaden av många globala företag som sponsorer inom Premier League lyfts också fram som ett problem. Här gäller det för klubbarna att göra sina tröjsponsorrättigheter mer attraktiva för företag för att få nya sponsorer.