Lästid -

Casinodjungel.se undersöker svenska casinons betyg på Trustpilot

Svenska casinon är populära, men deras betyg på Trustpilot berättar en annan historia. Trots att tusentals svenskar spelar dagligen får många casinon låga omdömen, ofta långt under genomsnittet för andra branscher. Vad beror det på?

I den här artikeln granskar vi på Casinodjungel.se vad som ligger bakom de negativa betygen. Vi tittar på vanliga klagomål, hur betygssystemet fungerar och om det finns casinon som lyckas bättre än andra. Vi har lång erfarenhet i casinobranschen och ger vår egen syn på varför vi tror att många spelare väljer att spela på svenska casinon trots att de har dåliga betyg – eller varför de söker sig till utländska casinon.

Hur betygsätts företag på Trustpilot?

Trustpilot bygger på användarrecensioner där kunder kan betygsätta sina upplevelser av ett företag. Företagen i sig kan vara verifierade eller ej verifierade, vilket ofta handlar om företaget i fråga har intresse av att engagera sig mot kunderna och om de aktivt svarar på omdömen eller inte.

Det är också viktigt att ha i åtanke att det är svårt att säkerställa att alla omdömen på Trustpilot är äkta. Vissa användare kan ha skapat flera konton för att påverka betyget, både positivt och negativt. Casinobranschen har generellt sett färre recensioner än exempelvis e-handelsföretag, vilket gör att enstaka negativa omdömen kan ha stor påverkan på helhetsbetyget.

Tabell med Trustpilot-betyg på svenska casinon

Det finns några svenska casinon som har bättre betyg än andra. De som lyckas bättre tenderar att vara mer aktiva i att svara på omdömen, ha snabbare uttag och tydligare bonusvillkor. Vi hämtade ut några exempel på betyg från Trustpilot under februari 2025, som du kan se här nedan.

Casino Trustpilot-betyg Antal omdömen Besvarade omdömen (%)
LeoVegas 2,9 6 125 96%
Bet365 1,3 5 155 0%
Kungaslottet 3,0 30 100%
Hajper 1,7 258 16%
Svenska Spel 1,2 231 0%
Expekt 1,4 190 100%
Betinia 3,1 117 17%
Betsson 1,5 66 0%

Att besvara kunders klagomål verkar ha en viss positiv effekt, men det är inte den enda faktorn. Casinon med bättre betyg tenderar också att ha enklare bonusvillkor och bättre support.

Vanliga klagomål på svenska casinon

Vi har manuellt granskat hundratals klagomål på svenska casinon för att ta reda på vad de främsta anledningarna är till att svenska spelare lämnar negativa omdömen. Här är några av de vanligaste problemen som lyfts fram, där vi även citerar olika omdömen och huruvida företaget svarar på kritiken eller inte.

Uttagsproblem

En stor del av negativa omdömen som lämnas handlar om problem med långa verifieringsprocesser och försenade uttag.

Anders, som spelat på Hajper.se, förklarar i sitt negativa omdöme att:

“Jag har haft problem med att ta ut pengar eftersom casinot kräver en hel del dokument som försvårar processen, och att casinot inte svarar på hans förfrågningar”

I detta fall har casinot i fråga inte valt att svara på omdömet.

Synpunkt från Casinodjungel.se

Spelbolag måste följa svensk lagstiftning och ansvarsfullt spelande vilket inkluderar att säkerställa att kunder kan styrka sin inkomst genom att skicka in dokument som lönespec och bankkonto, för att kolla så att kunden exempelvis inte lånar pengar för att spela. Detta kan påverka uttags-tiderna hos ett casino.

Uteblivna vinster

En hel del av de missnöjda kunder som lämnar omdömen pratar om att spelen och spelupplevelsen känns förutbestämd och “riggad”. Detta förklaras ofta med att personer spelar under längre tid och upplever att vinsterna aldrig kommer.

Användaren “Speareett” nämner att:

“Sjukt riggat spel, körde blackjack (inte live) och min dealer fick blackjack 4-5 gånger i rad 🤣 spela inte här”

Omdömen har lämnats hos Trustpilot-sidan för Leovegas.se som svarar att casinot använder slumptalsgenerator (RNG) för att säkerställa att alla spelresultat är rättvisa och opartiska. De avslutar även med att de skickat en intern begäran till spelaren på Trustpilot för att diskutera saken vidare.

Problem med spelbegränsningar och Spelpaus

En del spelare blir avstängda från svenska casinon genom Spelpaus, ibland oavsiktligt. Johan skriver på Trustpilot att han försökte skapa ett konto på Bet365 men blev nekad eftersom han registrerat sig på Spelpaus flera år tidigare, vilket tyder på något slags tekniskt problem.

Synpunkt från Casinodjungel.se

Problem med att skapa konto trots att en spelare ej är avstängd hos Spelpaus kan ha och göra med att spelaren stängt av sig permanent från casinot innan Spelpaus lanserades 2019.

Tekniska problem

Buggar och tekniska problem är en återkommande kritik bland registrerade spelbolag hos Trustpilot. En användare skriver om Expekt att spelet frös precis när han vann en stor summa och att pengarna aldrig registrerades på hans saldo.

I detta fall svarade Expekt på kritiken och bad spelaren kontakta deras kundtjänst för att diskutera saken närmare.

Synpunkt från Casinodjungel.se

Alla spelrundor skall registreras och ibland kan ett casino behöva kontakta speltillverkaren för att hämta mer information om en spelad runda. Med det sagt har vi själva på Casinodjungel.se varit med om att tekniken fallerar och att bonus- och free spins rundor försvinner i tomma intet, vilket troligen är väldigt ovanligt men en otrygg verklighet.

Varför spelar svenskar på casinon med låga betyg?

Trots låga betyg fortsätter många svenskar att spela på dessa casinon. Vi tror att det finns flera anledningar till detta, och en av dessa, kan vara att casinon med licens i Sverige trots allt är reglerade och säkra. Folk tenderar dessutom att skriva omdömen när de är missnöjda, medan nöjda kunder sällan lämnar recensioner.

Casinomarknaden satsar även stort på marknadsföring i radio, TV och på internet. Detta drar in oerhört många nya spelare varje dag till den svenska casinomarknaden, vilket skapar ett stadigt flöde av nya kunder som hoppas på att vinna pengar.

En annan faktor kopplat till detta, kan vara att spelare, och framförallt nya spelare som är mindre insatta i hur spelautomater och casinon fungerar, rent av förväntar sig att vinna pengar.

Även om det är möjligt att vinna pengar på casinon, så vinner alltid casinot i längden. RTP-nivåer (Return to player) på spel är alltid under 100% vilket innebär att pengar som går tillbaka till spelarna alltid är mindre än det som satsas. Detta baseras dock på matematiska uträkningar av miljardtals spelade rundor vilket gör att resultatet av vinster och förluster varierar kraftigt från spelare till spelare.

Hur står sig casinobetyg jämfört med andra branscher?

Svenska casinon har generellt låga betyg på Trustpilot, men detta gäller inte alla branscher. E-handelsföretag och långivare, som också hanterar pengar och kundförväntningar, har ofta betydligt högre betyg.

Vi tror att e-handelsföretag vanligtvis får positiva omdömen eftersom kunder lämnar betyg när de är nöjda med sin leverans eller produkt. Även långivare kan ha förvånansvärt höga betyg, trots höga räntor och avgifter. Det kan bero på att kunderna är nöjda i stunden över att ha fått låna pengar, medan dåliga lånevillkor och höga räntor blir kännbart först längre fram.

För casinon fungerar det ofta tvärtom. Spelare lämnar sällan omdömen när allt fungerar som det ska, men de som förlorar pengar eller upplever problem är desto mer benägna att skriva negativa recensioner. Detta kan ge något av en vinklad bild av branschen, där endast en liten andel av spelarna faktiskt betygsätter sin upplevelse.

Den utländska casinomarknaden

Trots att svenska casinon är reglerade väljer många att spela på utländska casinon. Anledningen är ofta att dessa erbjuder bättre bonusar, färre restriktioner och större spelutbud.

Men utländska casinon har inte heller bra Trustpilot-betyg, och det är inte ovanligt att det uppstår problem för svenska spelare när det gäller verifieringsprocesser och uttagsförfrågningar.

En av de största nackdelarna med att spela på utländska casinon är att det inte finns samma konsumentskydd och spelreglering.

Spelinspektionen försöker aktivt bekämpa detta eftersom det innebär att stora summor pengar försvinner utanför Sveriges gränser. Eftersom dessa casinon inte har svensk licens omfattas de inte av Spelpaus, vilket också lockar spelare som blivit avstängda från svenska casinon. I P1-dokumentären Kasinoläckan har det nyligen framkommit att utländska casinon aktivt lockar spelberoende svenskar som är avstängda för spel i Sverige, vilket är ett stort problem.

Slutsats – speglar betygen verkligheten?

Svenska casinon har generellt låga betyg, men det behöver inte betyda att de alltid är dåliga. Det finns säkerligen fall där casinon är dåliga på att upplysa om villkor och även casinon som aktivt gör det svårt att få ut vinster, men dessa har blivit mindre sedan den svenska Spellagen infördes. Numera står alla casinon under tillsyn av Spelinspektionen, vilket har rensat marknaden från riktigt dåliga casinon. Många gånger handlar det om att spelare inte har läst villkoren eller förstår hur RTP och RNG fungerar.

Casinospel är underhållning, och det finns inga garantier för vinst. Många negativa omdömen handlar om frustration snarare än faktiska fel.

Det är tydligt att casinon som aktivt bemöter kritik får bättre betyg. Frågan är om svenska casinon kommer att förbättra sin kommunikation och därmed sina betyg, eller om missnöjet kommer att fortsätta prägla omdömen på plattformar som Trustpilot.